2018. / 2019. m.g.

“Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs”projekta Nr. 8.3.5.0 / 16 / I / 001      Projekta mērķis ir uzlabot pieeju karjeras atbalstam izglītojamajiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs:

  • nodrošināt karjeras vadības prasmju apguvi skolās;
  • celt izpratni un informētību par tālākās izglītības ceļiem un izvēlēm;
  • motivēt profesijas un nodarbinātības izvēlei atbilstoši savām interesēm, spējam, sabiedrības un darba tirgus piedāvājumam un vajadzībām

Ceļš uz karjeru. Mērķi. izaicinājumi. Kompetences

23. un 24. janvārī, projekta Nr. 8.3.5.0/16/I/001 “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” ietvaros, Ludzas 2. vidusskolas 8. – 12. klašu skolēni un projektā neiesaistītās Nirzas pamatskolas 7. – 9. klašu skolēni piedalījās lekcijā – diskusijā “Ceļš uz karjeru: Mērķis. Izaicinājumi. Kompetences.”, kuru vadīja lektore karjeras konsultante, personīgās izaugsmes trenere un koučs Jolanta Priede.

11. – 12. klašu skolēni izspēlēja koučinga spēles, veidojot grupas biedra nākotnes nodarbošanās stāstu, kā arī 12. klašu skolēni iepazinās ar uzņēmējspēju attīstīšanu.

Nodarbības tika organizētas ar mērķi sniegt zināšanas par karjeras izvēles ceļiem, mērķu izvirzīšanu un sasniegšanu, individuālo prasmju attīstīšanu, kompetencēm darba tirgū.

Lekcijā – diskusijā tika pārspriests, kas ir veiksmes veidošanas pamatā, kādas ir svarīgākās vērtības, kādi ir mērķa formulēšanas likumi un kāpēc definēt mērķus ir tik svarīgi, kā arī kādas TOP 10 prasmes, starpnozaru kompetences būs svarīgas nākotnē. Lektore pastāstīja, kādas uzņēmējspējas ir jāattīsta jauniešos, lai viņi varētu sekmīgi iekļauties darba tirgū.

Īpaši interesantas bija nodarbības, kurās tika izspēlēta koučinga spēle “Izstāsti savu nākotnes nodarbošanās stāstu”. Aptaujājot skolēnus pēc nodarbībām, secināts, ka šāda veida nodarbības ir nepieciešamas un vajadzīgas, jo rosina domāt par savu nākotni, par mērķu izvirzīšanu un sasniegšanu kā arī izvērtēt savas spējas, iespējas un vērtības.

Sagatavoja: pedagogs karjeras konsultants I.Labāne

Fotogrāfa meistarklase

14. februārī, projekta Nr. 8.3.5.0/16/I/001 “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” ietvaros, Ludzas 2. vidusskolas 7.a, 7.b un 9.a klašu skolēni iepazinās ar fotogrāfa profesiju, par kuru stāstīja profesionāls fotogrāfs, fotogrāfijas pasniedzējs Leonīds Važnais.

Nodarbībā profesionāls fotogrāfs iepazīstināja izglītojamos ar sava amata noslēpumiem, izglītības un darba tirgus iespējām. Skolēni tika iesaistīti diskusijā par darbā nepieciešamajām zināšanām, prasmēm un personības īpašībām.

Paraugdemonstrējumu – prezentācijas laikā tika apspriestas raksturīgākās kļūdas, kādas veidojas fotografējot ikdienā. Lai izveidotos plašāks redzējums, kas ir mākslas fotogrāfija šodien, tika demonstrēti autora darbi no dažādām izstādēm ( piktoreālā fotogrāfija, skanogrāfija, fotoglezniecība un asociatīvā fotogrāfija).

Izglītojamie varēja uzdot jautājumus, kā arī aktīvākie saņēma nelielas dāvaniņas.

Kā izpētīt darba tirgu

Projekta Nr.8.3.5.0/16/I/001 „Karjeras atbalsts izglītojamiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” ietvaros 27.martā Ludzas 2.vidusskolas 9. – 10. klašu skolēni un Nirzas pamatskolas 9.klases skolēni piedalījās pasākumā “Kā izpētīt darba tirgu?”, kurā uzstājās lektore Sandra Dzelme. Pasākuma mērķis bija aktīvās prezentācijas laikā sniegt atbalstu jauniešiem, lai mērķtiecīgāk un strukturētāk meklētu un pētītu tautsaimniecības nozari, kurā izvēlēta profesija. Skolēni iepazinās ar nozares struktūru un to, kā izvēlēties profesiju nozares izpētes kontekstā, kā arī aplūkoja dažādu nozaru TOP uzņēmumus, noskaidroja , kā izmantot statistikas datus profesijas izvēlē. Lektore vērsa uzmanību uz to, cik svarīga ir darba vide un veselības nozīme profesijas izvēlē. Kādas ir darba devēju prasības, profesijas izvēles faktori un interneta resursu izpētes nozīme. Izglītojamie varēja uzdot jautājumus, kā arī darba lapās atzīmēja sev svarīgāko informāciju.

Mana nākotne manās rokās

Projekta Nr.8.3.5.0/16/I/001 „Karjeras atbalsts izglītojamiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” ietvaros 10.aprīlī Ludzas 2.vidusskolas 7.b un 8.b klases izglītojamie piedalījās personības izaugsmes mini treniņā , kuru vadīja profesionāli kouči un jauniešu izaugsmes treneri – Vineta Saulīte un Dainis Zaltāns.

Pasākuma mērķis bija atbalstīt jauniešus viņu personīgajā izaugsmē un attīstībā, un palīdzēt saskatīt iespējas, ko paver mērķtiecīga rīcība un darbība.

Skolēni darbojās individuāli, pāros un dažādu lielumu grupās. Praktiskās darbībās atklāja savas stiprās puses, mācījās saprast, kas ir pats svarīgākais komandas darbā un kāpēc ir tik svarīgi prast sadarboties. Noskaidroja, kādas ir līderu galvenās īpašības, kā arī to, kāpēc ir tik vērtīgi attīstīt komunikācijas prasmes- klausīties un dzirdēt.

Noslēgumā tika izdarīts secinājums, ka katra nākotne ir paša rokās un tā jāsāk veidot jau šodien.

Sagatavotājs: PKK I.Labāne

Profesiju kokteilis

Projekta Nr.8.3.5.0/16/I/001 „Karjeras atbalsts izglītojamiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” ietvaros 8. maijā Ludzas 2.vidusskolā notika radošās darbnīcas “Profesiju kokteilis”, kurās skolēni varēja iepazīties ar apsarga, friziera un mehatronikas inženiera profesijām.

5.a, 5.b. un 7.a klašu izglītojamie tikās ar mehatronikas inženieri RTA absolventu Kārli Pīgožni, kurš iepazīstināja ar savu profesiju, izglītības iegūšanas iespējām, pastāstīja, kuriem mācību priekšmetiem jau skolā jāpievērš lielāka uzmanība. Prezentācijā iepazīstināja ar RTA. Skolēnie klātienē varēja vērot kā darbojas drons, cik ilgs laiks nepieciešams tā pagatavošanai, no kādiem materiāliem tas tiek izgatavots un kur tos var dabūt, kā arī cik lielas ir izmaksas.

6.a, 6.b un 8.a klašu meitenes iepazinās ar friziera profesiju un uzzināja par galvenajiem darba pienākumiem, darba instrumentiem, īpašajām prasmēm un zināšanām. Noskaidroja kur var apgūt šo profesiju un kāpēc cilvēki izvēlas to apgūt. Notika arī praktiskā darbība – strādājot pāros veidoja frizūras.

6.a, 6.b un 8.a klašu zēni iepazinās ar apsarga profesiju – kādi ir galvenie darba pienākumi, nepieciešamais aprīkojums un speciālie līdzekļi. Pārrunāja arī dažādus administratīvos sodus par pārkāpumiem, kurus izdara nepilngadīgie. Noskaidroja arī vecumu no kura iestājas atbildība par izdarītajiem pārkāpumiem. Apsargs demonstrēja aprīkojumu un speciālos līdzekļus un par katru pastāstīja – kad, kāpēc un kā tie tiek pielietoti, kā arī gadījumus, kad tos nedrīkst lietot.

Kā iejūgt zirgu

Projekta Nr.8.3.5.0/16/I/001 „Karjeras atbalsts izglītojamiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” ietvaros 15. maijā Ludzas 2.vidusskolas 4.a klases izglītojamie kopā ar klases audzinātāju A.Rutkovsku devās mācību ekskursijā uz zirgu sētu Untumi, lai iepazītos ar zirgkopja profesiju.

No pedagoga līdz uzņēmējam

Projekta Nr.8.3.5.0/16/I/001 „Karjeras atbalsts izglītojamiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” ietvaros 29. maijā Ludzas 2.vidusskolas 4.b klases izglītojamie devās mācību ekskursijā “No pedagoga līdz uzņēmējam” uz salonu “Pelnrušķītes sapnis”, kur skolēnus sagaidīja tā vadītāja Ruta Zviedre kopā ar māsu Ilonu.

Pasākuma mērķis bija iepazīties ar jaunā uzņēmēja veiksmes stāstu un nepieciešamajām zināšanām, prasmēm, kā arī iegūto profesiju nozīmi uzņēmuma izveidē un attīstībā.

Salona vadītāja pastāstīja skolēniem par apgūtajām profesijām, hobijiem un to, kā radās ideja savas zināšanas un prasmes pielietot uzņēmuma izveidē.

Ekskursijas laikā varēja apskatīt senlaicīgās šujmašīnas, to piederumus, seno fotolaboratoriju un nedaudz ielūkoties fotogrāfiju izgatavošanas procesā. Ar lielu interesi tika aplūkoti uzņēmējas šūtie senlaicīgie tērpi un stāstījums par to valkāšanas tradīcijām, kas izraisīja nelielu jautrību, kā arī pašgatavotas cepures un parūkas.

Radošajā meistardarbnīcā skolēni izgatavoja lielos foto rāmjus, kurus pasākuma nobeigumā izmantoja fotografējoties.

Noslēgumā tika secināts, ka ikviena prasme un izglītība dzīvē noder, kā arī nevajag baidīties no savu sapņu īstenošanas dzīvē.

Sagatavotājs: PKK I.Labāne

Uzzini, ko dara mežzinis!

Projekta Nr.8.3.5.0/16/I/001 „Karjeras atbalsts izglītojamiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” ietvaros 21. maijā Ludzas 2.vidusskolas 2.a un 3.a klases izglītojamie kopā ar klases audzinātājām I.Trukšāni un A.Ņikitinu devās mācību ekskursijā uz Tērveti, lai iepazītos ar mežziņa profesiju.

Karjeras nedēļa

Pirmo reizi mūsu novads ir iesaistījies Karjeras nedēļā, kura Latvijā notiek jau sesto gadu. Šī gada Karjeras nedēļas galvenā tēma bija karjeras vadības prasmes un to loma karjeras plānošanas procesā, ar devīzi „Tavs karjeras skrejceļš”.

Karjeras nedēļas laikā mūsu skolā tika organizēti vairāki pasākumi. Pirmdien notika lekcija vidusskolas skolēniem par brieduma nozīmi jauniešu dzīvē. Lektors Aleksis Daume ar praktiskiem piemēriem no dzīves izskaidroja, kā jauniešiem saprast, kad ir iestājies briedums un cik tas ir svarīgs uzsākot studijas vai patstāvīgu darba dzīvi. Jaunieši pozitīvi atsaucās par šo lekciju un pat izteica vēlmi vēl kādreiz tikties. Pēc lekcijas daži 12.klašu pārstāvji devās uz Rēzekni, lai Austrumlatvijas radošo pakalpojumu centrā „Zeimuļs” piedalītos reģionālajā diskusijā „Vadi savu karjeru pats!”, kurā par savu karjeru stāstīja Dziesmu svētku virsdiriģents Ints Teterovskis un Latvijas šķirnes zirgu audzēšanas un bioloģiskās saimniecības “Klajumi” īpašniece Ilze Stabulniece. Jaunieši varēja uzdot dažādus jautājumus un izteikt savu viedokli.

Otrdien sākumskolas skolēni apmeklēja pasākumu – radošo darbnīcu “Profesiju alfabēts” Jura Soikāna Ludzas mākslas skolā, kur zīmēja dažādas profesijas, kuras sākas ar konkrēto alfabēta burtu. Nedaudz vēlāk Ludzas novada un Ciblas novada 10. – 12. klašu izglītojamie pulcējās uz Iedvesmas stundu „Vadi savu karjeru pats!”. NVA karjeras konsultante Skaidrīte Deksne iepazīstināja ar darba tirgus prognozēm, trīs lielākajām nozarēm, kurās šobrīd trūkst speciālistu, kā arī deva ieskatu nākotnes profesijās, piemēram, nākotnē varētu būt pieprasīta tāda profesija kā atmiņas paplašināšanas speciālists. Par savu pieredzi, izglītību un karjeras vadības prasmēm pastāstīja Tūrisma informācijas centra vadītāja Līga Kondrāte. Par to, kā uzsākt darbu vēl studējot, attīstīt uzņēmējdarbības un pārdošanas prasmes, pilnveidot savu pašizaugsmi un komunikācijas prasmes – jauniešiem pastāstīja RTU kvalitātes vadības studente Liene Grunda, kura jau vairākas vasaras pavada strādājot Southwestern Advantage Latvija ASV un Kanādā.

Trešdien 5. un 9. klašu skolēni piedalījās kinologa meistarklasē, kurā profesionāls kinologs Valdis Bikovskis stāstīja par savu darbu, veica dažādus paraugdemonstrējumus, iepazīstināja ar nepieciešamajām prasmēm, izglītības un darba iespējām.

Šajā pašā dienā Ludzas novada Bērnu un jauniešu centrā notika konkurss ” Sāksim ar sevi!”, kurā piedalījās 8. un 9.klašu komandas 5 cilvēku sastāvā. Konkursā bija jārisina krustvārdu mīkla, jāatpazīst profesija, noteiktā laikā jāuzraksta iespējami daudz profesiju nosaukumu, kuras sākas ar vienu burtu, jāatpazīst noslēpumainā ciemiņa profesija un radoši jāprezentē kāda profesija ( tas bija mājas darbs).

Ceturtajā karjeras nedēļas dienā uz semināru ar sociālo tīklu eksperti Anniku Petraškeviču tika aicinātas 11.-12.klašu jaunietes, lai pievērstos tādiem jautājumiem kā publiskā tēla veidošana sociālajos tīklos. Tika sniegti vērtīgi padomi foto rāmju veidošanā un bilžu apstrādē, lai tās būtu estētiskas un gaumīgas, kā arī kādas bildes neieteiktu ievietot, jo ilgtermiņā tās pat varētu traucēt veiksmīgas karjeras veidošanā. Eksperte dalījās ar savām zināšanām un pieredzi žurnālistikas jomā, pievērsa uzmanību tam, kuri mācību priekšmeti jau šobrīd skolā ir labi jāapgūst. Sākumskolas skolēni devās uz Ludzas pilsētas ģimnāziju, kur notika radošās darbnīcas „Interešu krustcelēs”. Darbnīcas vadīja BJC pedagogi, kuri bija sagatavojuši interesantus un aizraujošus uzdevumus.

Sākumskolas gaiteni Karjeras nedēļā rotāja 1.– 4.klašu skolēnu zīmējumu izstāde „Manu vecāku profesija”.

Sagatavoja pedagogs karjeras konsultants Iveta Labāne